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Title: De basura a ángel
Other Titles: TRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 8 (1995): No. 8: Literatura y psicoanálisis; 127-159
TRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; No 8 (1995): No. 8: Literatura y psicoanálisis; 127-159
Authors: Perrés Hamaui, José
Issue Date: 14-May-2007
Publisher: TRAMAS. Subjetividad y procesos sociales
TRAMAS. Subjetividad y procesos sociales
Description: In this essay based on the classic film The blue angel by J.van Sternberg (Germany, 1930) the author analyses the reunion of several myths regarding the subject of the so called "femme fatale". The concept around "myths" and "mythology" are rediscussed and the literary myth woven around the Mann's family, especially Thomas and Heinrich, the second being the creator of the novel Professor Unrat (The waste professor) on which the film is based. Further on, the cinematographic myths created by the film, and his its famous director. Creation of the mythology that surrounds Marlene Dietrich which turned her into the famous diva and main exponent of cinematography of the "femme fatale". Al1 this introductory study leads to the psychoanalytic reflection about this sexual myth. The work discusses the psychic unconscious genesis of the eterna1 myth of the devouring woman, capable of leading a man to his destruction, which will evoke memories o phantas megorical masculine as primitive as it is widely spread. In many cultures. this myth is connected with another: the sphinx. in its maternal and phallic aspects, simultaneously sinister and protective; the sphinx finally tries to sustain the law of the prohibition of incest, renewer of culture.
En el presente ensayo, y a partir del clásico film El ángel azul de J. von Sternberg (Alemania. 1930), el autor; analiza la confluencia de varios mitos (en torno a la temática de la llamada "mujer fatal". Son rediscutidos los conceptos de "mito" y de "mitología", el mito literario tejido en torno a la familia Mann, especialmente Thomas y Heinricli, autor este ultimo de la novela .EI proersor Basura (Profrssor Unrat), en la que se baso la película. Se llega así a los mitos cinematográficos constituidos por dicho film, su afamado director v sobretodo su creación de la mitología que envolvió a Marlcne Dietrich, tornándola famosa diva y máximo exponente cinematográfico de la femme fatale". Todo este análisis introductorio conduce a la reflexión psicoanalítica sobre ese mito sexual especifico. Es discutida la génesis psíquica inconsciente del mito eterno de la mujer devoradora, capaz de arrastrar al hombre a su perdición, que remite a una fantasmática masculina tan primitiva como enormemente difundida, en muchas culturas se conecta este mito con el de la esfinge, en sus aspectos maternos y fálicos, simultáneamente siniestros y protectores, por los que se busca en ultima instancia sostener la ley de la prohibición del incesto, instauradora de la cultura.
URI: https://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/152
ISSN: 0188-9273
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/19498
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