Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/19228

Title: Un análisis sobre la consistencia de la formación de competencias en educación veterinaria
Other Titles: Rural Societies, Production and Environment; No 25 (2014): Vol. 13; No. 25, 2013; 45-92
Sociétés rurales, production et environnement; No 25 (2014): Vol. 13; No. 25, 2013; 45-92
Sociedades Rurales, Producción y Medio Ambiente; Núm. 25 (2014): Vol. 13; No. 25, 2013; 45-92
Authors: Juan B. Climént Bonilla,
Issue Date: 18-Oct-2013
Publisher: Rural Societies, Production and Environment
Sociedades Rurales, Producción y Medio Ambiente
Sociétés rurales, production et environnement
Description: Abstract. This research focuses on the analysis of several factors that affect, positively or negatively, the sustained development of academic and professional competencies of students and graduates of the School of Veterinary Medicine in Mexico. To this end, a purposive sample of curricula (study plans and information related to them) of 16 veterinary education institutions was reviewed. One of these institutions is from the United States —whose curricula served as a referential basis and framework for this research— and 15 from Mexico. The study highlights three education and training approaches —depending on the arrangement of nine subject areas— to the character and dimensions of veterinary education in Mexico, in addition to pointing out different consistency factors, relevant to students’ and graduates’ competencies development that could serve as guidelines to improve institutional performance for the veterinary profession.
Resumen. La investigación que abarca este artículo, se centra en el análisis de diversos factores que afectan, positiva o negativamente, el desarrollo sostenido de las competencias académico-profesionales de estudiantes y egresados de la carrera de medicina veterinaria en México. Para ello, se revisó una muestra fundamentada de 16 currículos (planes de estudio e información relativa a éstos) de diferentes instituciones de educación superior que imparten dicha carrera; de estas instituciones, una es de los Estados Unidos –cuyo plan de estudios sirvió de base y marco referencial para la investigación– y 15 al interior de México. El estudio destaca tres enfoques de formación de competencias –en el concierto de nueve áreas disciplinarias afines– sobre el carácter y las dimensiones de la educación veterinaria en México, así como distintos factores de consistencia en la preparación de estudiantes y egresados, que pueden servir de pauta para mejorar la gestión institucional de la carrera.
URI: https://sociedadesruralesojs.xoc.uam.mx/index.php/srpma/article/view/230
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/19228
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.