Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/18549

Title: La educación médica. Una perspectiva desde las corrientes educativas
Other Titles: Salud Problema; Núm. 7 (2007): Nueva Época, Año 4, diciembre de 1999, número 7; 45-54
Authors: Arroyave, Gilma
Granados Cosme, José Arturo
María del Consuelo Chapela Mendoza,
Jarillo Soto, Edgar Carlos
Issue Date: 16-May-2007
Publisher: Salud Problema
Description: The main objective is to provide some elements for the analysis of the teaching practice in medical curriculum. Development three approaches to education are reviewed: the traditional, the technocratic and the critic. Five elements are identified out of each one and compared with the medical education; the traditional approach is dominant despite the university efforts to move towards the critic approach. This is due to several factors involved in the medical clinic practice.
Este trabajo presenta elementos de análisis de la práctica educativa en la educación médica contemporánea. El análisis de realiza con base en tres componentes de aproximación al objeto de análisis: la tradicional, la tecnocrática y la crítica. En cada una de ellas se consideran cinco componentes: contenido, sujeto, vínculo, método, evaluación; y se les contrasta con expresiones consolidadas en la educación médica. Las conclusiones la ubican con una dominación de la corriente tradicional consecuencia de su inserción en un espacio doble la educación universitaria y la práctica clínica en las instituciones de salud, por lo que existe un campo de tensiones debido a múltiples factores que es necesario considerar para el diseño curricular.
URI: https://saludproblemaojs.xoc.uam.mx/index.php/saludproblema/article/view/161
ISSN: 2007-5790
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/18549
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.