Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/18194

Title: La acreditación de los posgrados en instituciones privadas de educación superior mexicanas
Other Titles: REencuentro. Analyse des problèmes universitaires; No 59 (2010): No. 59, Equidad en la educación; 62-69
Reencuentro. Análisis de problemas universitarios; Núm. 59 (2010): No. 59, Equidad en la educación; 62-69
REencuentro. Analysis of university problems; No 59 (2010): No. 59, Equidad en la educación; 62-69
Authors: Gregorutti, Gustavo
Issue Date: 21-Dec-2010
Publisher: División de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad Autónoma Metropolitana unidad Xochimilco
Description: The exponential growth of private higher education in Mexico, especially over the last 30 years, has also raised questions about the level of quality offered by some of the professional oriented graduate programs. In order to know how these universities handle quality, this paper collected opinions from four academic administrators interviewed in three private universities in the State of Nuevo Leon, Mexico. Their points of view expressed concerns around the parameters used by Conacyt to assess quality among professional oriented graduate programs. The major areas of disagreement were related to assumptions dealing with the production of knowledge and the requirements for professors and students to be part of an accredited program. Possible alternatives concerning the actual model for assessing quality are given and discussed.
El exponencial crecimiento de las instituciones privadas de educación superior en México en los últimos 30 años también ha generado una serie de cuestionamientos sobre la calidad que éstas tienen en sus propuestas educativas de posgrado. Para saber cómo las instituciones privadas encaran el problema de la calidad, este trabajo recoge opiniones de cuatro administradores académicos entrevistados en tres universidades privadas del Estado de Nuevo León. Las opiniones expresadas transmiten preocupaciones acerca de los parámetros usados por Conacyt para evaluar la calidad en los programas profesionalizantes. Las mayores áreas de conflicto se evidenciaron en los modos de producción de conocimiento y los requerimientos tanto a docentes como a alumnos para formar parte de la acreditación. Se proveen alternativas y se discuten algunas presuposiciones del modelo imperante para evaluar la calidad.
URI: https://reencuentro.xoc.uam.mx/index.php/reencuentro/article/view/764
ISSN: 2448-6647
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/18194
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.