Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/18134

Title: El enfoque sociológico de la educación
Other Titles: REencuentro. Analyse des problèmes universitaires; No 55 (2009): No. 55, La investigación educativa en la UAM; 70-75
Reencuentro. Análisis de problemas universitarios; Núm. 55 (2009): No. 55, La investigación educativa en la UAM; 70-75
REencuentro. Analysis of university problems; No 55 (2009): No. 55, La investigación educativa en la UAM; 70-75
Authors: Cárdenas Cabello, Claudia
Issue Date: 29-Jul-2009
Publisher: División de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad Autónoma Metropolitana unidad Xochimilco
Description: Responding to those who argue that Mexican schools are not fulfilling their purpose due to the low levels of educational achievement in Spanish and math, this paper proposes the need to broaden the look toward the field of sociology of education and observe the role that school plays as a socializing agent and its social functions. Moreover, it presents a methodological approach that systematizes the knowledge generated by the field of sociology of education in relation to the socializing role of elementary schools, proposing dimensions and indicators that would allow the design of an instrument that may improve the evaluation carried out through standardized exams in Spanish and math.
Frente a la preocupación de las voces que señalan que la escuela no está sirviendo a su propósito, por los bajos niveles de logro educativo en Español y Matemáticas, se propone en este trabajo la necesidad de ampliar la mirada hacia la sociología de la educación y observar el papel que la escuela juega como agente socializador y las funciones que realiza en la sociedad. Se presenta una propuesta metodológica que se estructura a partir de la sistematización de los conocimientos que la sociología de la educación ha generado en torno al papel socializador de la escuela, con la finalidad de proponer las dimensiones e indicadores que permitan construir un instrumento útil que complemente la evaluación realizada en este nivel, a través de los exámenes estandarizados en Español y Matemáticas.
URI: https://reencuentro.xoc.uam.mx/index.php/reencuentro/article/view/704
ISSN: 2448-6647
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/18134
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.