Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/18079

Title: La universidad ante sus nuevos retos
Other Titles: REencuentro. Analyse des problèmes universitaires; No 51 (2008): No. 51, Gestión de la información; 49-53
Reencuentro. Análisis de problemas universitarios; Núm. 51 (2008): No. 51, Gestión de la información; 49-53
REencuentro. Analysis of university problems; No 51 (2008): No. 51, Gestión de la información; 49-53
Authors: Dorantes Hernández, Patricia M.
Ontiveros Junco, Humberto
Issue Date: 23-Jun-2008
Publisher: División de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad Autónoma Metropolitana unidad Xochimilco
Description: Two compelling trends that affect the academic mission can be observed in post-secondary education. One is the changes in teaching-learning processes in which the demand for an education based on research puts priority on learning processes which equip the student for life-long learning. The other trend is the use of new technology for information and communication management, which transform the transmission of knowledge and the way research is carried out. What strategies should be implemented to meet these challenges? What will be the impacts of new technology and how can they be measured? These questions lead into potential new areas of research and educational experiences, as well as the need to develop strategies for renewing the university mission and bringing it up to date.
En la educación superior se observan dos grandes tendencias que afectan al quehacer académico. La primera se refiere a la modificación de los procesos de enseñanza-aprendizaje, en donde se demanda una educación sustentada en la investigación con prioridad en los procesos de aprendizaje, que habilite al alumno para una formación permanente. La segunda se refiere al uso de las nuevas tecnologías de la información y comunicación que modifican los procesos de transmisión de conocimiento y la forma de investigar. ¿Qué estrategias se deben implementar para atender estos retos? ¿Qué impactos van a provocar las nuevas tecnologías y cómo medirlos? Estas preguntas abren la posibilidad de nuevos campos de investigación y experimentación educativa y nos alertan sobre la necesidad de establecer estrategias que permitan poner al día a las universidades en su renovado quehacer.
URI: https://reencuentro.xoc.uam.mx/index.php/reencuentro/article/view/649
ISSN: 2448-6647
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/18079
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.