Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/18054

Title: Valores profesionales en la formación universitaria
Other Titles: REencuentro. Analysis of university problems; No 49 (2007): No. 49, Valores en las profesiones universitarias; 59-64
REencuentro. Analyse des problèmes universitaires; No 49 (2007): No. 49, Valores en las profesiones universitarias; 59-64
Reencuentro. Análisis de problemas universitarios; Núm. 49 (2007): No. 49, Valores en las profesiones universitarias; 59-64
Authors: López Zavala, Rodrigo
Issue Date: 18-Jun-2007
Publisher: División de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad Autónoma Metropolitana unidad Xochimilco
Description: University education is showing critical signs with respect to the social values required by contemporary life. The present study is mainly oriented towards professors, examining some of the characteristics of the professional ethics which they exercise in the face of one of the greatest challenges of contemporary higher education; building social commitment in professionals as ethical characteristics of the moral citizenship of university graduates. A questionnaire was used to investigate the presence of professional and ethical values in the social dimension among students and professors in order to examine the culture from which they build their educational relationships at the professional level. The most important conclusion was that the weakness of values among university professors in comparison with students’ expectations can mainly be fitted into the logic of technocratic discourse. They criticize the fact that their education serves only to educate future professionals to perform well technically, neglecting the formation of social values. This is the core of the issue analyzed in the present study.
La formación universitaria está mostrando señales críticas respecto a los valores sociales que requiere la vida contemporánea. El interés principal que guía este trabajo es reflexionar acerca de algunos rasgos de la ética profesional que están presentes en lo que puede ser uno de los desafíos mayores de la educación superior contemporánea: la formación del compromiso social en los profesionales como rasgo ético de la moral ciudadana en personas que egresan de las universidades. Se aplicó un cuestionario a estudiantes y profesores universitarios para detectar la presencia de valores éticos y profesionales en su dimensión social. Con el propósito de conocer la cultura docente desde donde se construyen las relaciones educativas en el ámbito profesional, la conclusión más relevante es la siguiente: la debilidad ética en los valores del profesorado, ante las expectativas de los estudiantes, está predominantemente en la lógica del discurso tecnocrático, desde donde se reclama una capacitación sólo para su buen desempeño técnico como futuros profesionales, descuidando la formación de valores sociales. Este tema es el centro de la problemática que aquí se analiza.
URI: https://reencuentro.xoc.uam.mx/index.php/reencuentro/article/view/624
ISSN: 2448-6647
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/18054
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.