Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/18030

Title: Aspectos en la redacción de un ensayo con base en una obra literaria, en clase de niveles intermedio-superior y avanzado en lengua extranjera
Other Titles: Reencuentro. Análisis de problemas universitarios; Núm. 47 (2007): No. 47, La enseñanza de las lenguas; 102-107
REencuentro. Analysis of university problems; No 47 (2007): No. 47, La enseñanza de las lenguas; 102-107
REencuentro. Analyse des problèmes universitaires; No 47 (2007): No. 47, La enseñanza de las lenguas; 102-107
Authors: Valero Borrás, Vida
Rojas Caldelas, Francisco Roberto
Issue Date: 5-Dec-2006
Publisher: División de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad Autónoma Metropolitana unidad Xochimilco
Description: Writing an essay based on a literary work is a common practice in foreign language courses. The task is assigned when students have achieved a certain mastery of the target language, and it may be assumed that they are capable of writing a text of some length. Through contact with a literary text, students can interpret the author’s vision, the features inherent to the culture described, and the era, continuance and universality of the characters and events portrayed in the text. In this article, the formal and conceptual characteristics of the essay are identified in the framework of academic literary analysis. The importance of reading literary texts is also discussed. The learning environment and the best learning stages for writing literary essays in a foreign language are related to the literary criticism theories of Roland Barthes and literary philosophy theories of Hans-Georg Gadamer. The article concludes by contextualizing the limits and scope of the proposal.
Asignar la redacción de ensayos sobre una obra literaria ha sido una praxis cotidiana en las clases de lenguas extranjeras. Esta labor se lleva a cabo cuando el alumno tiene un cierto dominio de la lengua meta y se asume que es capaz de escribir prosa de cierta extensión. Por medio del contacto con el texto literario, el alumno interpreta la visión del autor, los rasgos inherentes de la cultura descrita, así como la temporalidad, continuidad y universalidad de los personajes y eventos descritos en ella. En el presente documento se identifican e ilustran las características formales y conceptuales del ensayo desde la lógica académica literaria. Asimismo, se reflexiona acerca de la importancia de la lectura literaria. Se enmarcan el entorno didáctico y sus momentos más importantes para redactar un ensayo literario en lengua extranjera sobre bases críticoliterarias propuestas por Roland Barthes y bases filosófico-literarias de la interpretación de Hanz Georg Gadamer. Por último, se contextualizan las limitaciones y los alcances de la propuesta.
URI: https://reencuentro.xoc.uam.mx/index.php/reencuentro/article/view/600
ISSN: 2448-6647
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/18030
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.