Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/18022

Title: ¿ Cómo llevar a cabo un diálogo intercultural con alumnos de una sola cultura?
Other Titles: REencuentro. Analyse des problèmes universitaires; No 47 (2007): No. 47, La enseñanza de las lenguas; 37-44
Reencuentro. Análisis de problemas universitarios; Núm. 47 (2007): No. 47, La enseñanza de las lenguas; 37-44
REencuentro. Analysis of university problems; No 47 (2007): No. 47, La enseñanza de las lenguas; 37-44
Authors: Boehm, Siegfried
Issue Date: 5-Dec-2006
Publisher: División de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad Autónoma Metropolitana unidad Xochimilco
Description: Given the increased opportunities available today for speaking a foreign language in its natural context with native speakers, it is essential to have a certain degree of intercultural competence in order to carry out such a dialogue successfully. It is difficult for conventional textbooks published in the country of origin of the foreign language to meet this requirement, since the cultural features of a society only become intercultural when compared with the students’ culture. This article presents several exercises in intercultural learning which not only teach about standards, rules and attitudes of the target culture (Germany, Austria and Switzerland) but also stimulate reflection on the culture itself. Such cultural sensitization is indispensable for achieving equitable communication between people of different cultures.
Dado que en la actualidad hay mayores posibilidades para practicar una lengua extranjera en su contexto natural con nativohablantes, es imprescindible poseer una cierta competencia intercultural a fin de que este diálogo pueda llevarse a cabo exitosamente. Sin embargo, los libros de texto convencionales editados en el país de origen de la lengua estudiada difícilmente pueden cubrir este requisito, puesto que las particularidades culturales de una sociedad sólo se vuelven interculturales al compararlas con la cultura de los alumnos. En el artículo presente se proponen varios ejercicios enfocados al aprendizaje intercultural en donde no sólo se aprenden las normas, reglas y actitudes de la cultura meta, en este caso de Alemania, Austria y Suiza, sino que también se estimula la reflexión sobre las de la cultura propia. Esta sensibilización cultural es indispensable para lograr una comunicación equitativa entre personas de diferentes culturas.
URI: https://reencuentro.xoc.uam.mx/index.php/reencuentro/article/view/592
ISSN: 2448-6647
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/18022
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.