Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/17999

Title: El papel del académico en la construcción de la democracia
Other Titles: REencuentro. Analysis of university problems; No 45 (2006): No. 45, Políticas Educativas; 96-104
Reencuentro. Análisis de problemas universitarios; Núm. 45 (2006): No. 45, Políticas Educativas; 96-104
REencuentro. Analyse des problèmes universitaires; No 45 (2006): No. 45, Políticas Educativas; 96-104
Authors: Tostado Gutiérrez, Martha Gilda
Issue Date: 6-Nov-2006
Publisher: División de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad Autónoma Metropolitana unidad Xochimilco
Description: The concern that John Dewey manifested through his work for the construction of democracy, and the principal part which he assigned to education in this purpose, led us to review some of the central ideas of his thoughts, to think over the characteristics that in this moment faculties would have to acquire to contribute efficiently with the construction of authentically democratic societies. With this in mind, the present essay shows some of the significant ideas about the meaning he gave in his work to the concept of democracy; the relation established between democracy and education is analyzed; and the part he assigned to teaching in its construction. Finally, it is described, from his philosophical-pedagogic principles, the orientation that faculties would have to assume in present days if they want to contribute to the accomplishments of the democratic ideals formulated by J. Dewey.
La preocupación que John Dewey manifestó a lo largo de su obra por la construcción de la democracia, y el papel protagónico que le asignó a la educación en esta tarea, nos llevó a revisar algunas de las ideas centrales de su pensamiento, con el objetivo de reflexionar sobre las características que en el momento actual tendría que adquirir la docencia universitaria para contribuir de manera eficaz a la construcción de sociedades auténticamente democráticas. Con este objetivo, en el presente ensayo se exponen algunas ideas sobre el significado que le confirió en su obra al concepto de democracia; se analiza la relación que estableció entre la democracia y la educación, y el papel que le asignó a la labor docente en su construcción. Por último, se describen las características que a partir de sus principios filosóficopedagógicos, tendrían que adquirir las prácticas docentes universitarias en el momento actual, si desean contribuir a la realización de los ideales democráticos propuestos por J. Dewey.
URI: https://reencuentro.xoc.uam.mx/index.php/reencuentro/article/view/569
ISSN: 2448-6647
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/17999
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.