Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/17898

Title: Prototipo de mujer en algunos materiales educativos de enseñanza primaria
Other Titles: REencuentro. Analyse des problèmes universitaires; No 38 (2003): No. 38, Valores en la educación; 73-82
Reencuentro. Análisis de problemas universitarios; Núm. 38 (2003): No. 38, Valores en la educación; 73-82
REencuentro. Analysis of university problems; No 38 (2003): No. 38, Valores en la educación; 73-82
Authors: Schmidt Díaz de León, Ileana
Issue Date: 21-Nov-2006
Publisher: División de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad Autónoma Metropolitana unidad Xochimilco
Description: Educational materials, especially elementary school textbooks, have been considered by researchers to be instruments of socialization. This study analyzes how social roles and the power structure of Mexican society are taught to Mexican children through educational materials. Materials analyzed included teacher's manuals and free textbooks for first and second grades of elementary school published in Spanish and Nahuatl for the Huasteca region and the northern highlands of Puebla state. In addition a number of supplemental books used in the same grades in private schools were examined. A comparison was made between free textbooks in Spanish published prior to the Modernization of Education Program, 1989–1994 and those produced and published under the program since 1992. The choice was made to analyze basically first and second grade textbooks, as their topics chiefly deal with the individual and the family. Some material from other grades was included to support the claims of the study.
Los materiales educativos han sido considerados por los investigadores medios de socialización, especialmente los libros de texto de educación primaria. Este trabajo analiza, desde una perspectiva de género, los papeles sociales y la estructura de poder de la sociedad mexicana enseñada a los niños mexicanos a través de materiales educativos. Estos incluyen manuales para el maestro y libros de texto gratuitos de primero y segundo grados de educación primaria escritos en español y en lengua náhuatl para la Huasteca y la Sierra Norte de Puebla, así como algunos de los libros usados como complementarios para estos grados en las escuelas privadas. De los libros de texto gratuitos en español, se han analizado y comparado los editados antes del Programa para la Modernización Educativa (1989-1994) y los elaborados y publicados a partir de 1992 como producto del mismo programa. Debido a que el contenido básico de los libros de primero y segundo grados son el individuo y la familia, se prefirió analizar fundamentalmente éstos, aunque en algunas ocasiones se incluyen materiales de otros grados para apoyar los argumentos presentados.
URI: https://reencuentro.xoc.uam.mx/index.php/reencuentro/article/view/468
ISSN: 2448-6647
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/17898
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.