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dc.contributor.authorZamudio Castro, F. Imelda
dc.contributor.authorEhrlich Quintero, Patricia
dc.creatorEhrlich Quintero, Patricia-
dc.creatorZamudio Castro, F. Imelda-
dc.date2006-11-23-
dc.date.accessioned2021-05-03T23:43:45Z-
dc.date.available2021-05-03T23:43:45Z-
dc.date.issued2006-11-23
dc.identifierhttps://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/17836
dc.identifier.issn2448-6647
dc.identifier.urihttps://reencuentro.xoc.uam.mx/index.php/reencuentro/article/view/406
dc.descriptionThe interview whit a leader of the council of nahoas Population, the National Indians Council, and ex-member of the mexican parlament, Marcelino Díaz. Explains hove the indians education is related to a global reform of the country, to a new federal agreement, and to their recognition, which should end the exclusion of native population. Education is related to the native and the half/bred cultures, each culture must be on equal terms. The education and the vocational training of the native teachers is of great importance. Examples of the participation and importance of the native community in education of all it’s members are given, so as reasons of necessity of coexistence of the native and the half-bred cultures. The international struggle of the native populations for the recognition of their rights, is also explained.en-US
dc.descriptionLa entrevista con Marcelino Díaz de Jesús, ex diputado federal, economista náhuatl, dirigente del Consejo de Pueblos Nahuas del Alto Balsas Guerrero y miembro del Consejo Nacional Indígena de México, plantea cómo la educación indígena está ligada a una reforma integral del país, un nuevo pacto federal y el reconocimiento que acabe con la exclusión de los indígenas. Habla de la relación de la educación con las culturas indígena y mestiza; de la importancia de la formación de los maestros y la relación de igualdad entre las diversas culturas. Da ejemplos de la participación e importancia de la comunidad indígena en la educación de todos sus integrantes y la necesidad de convivir con dos culturas: la indígena y la mestiza. Señala la lucha internacional de los pueblos indígenas por el reconocimiento de sus derechos.es-ES
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherDivisión de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad Autónoma Metropolitana unidad Xochimilcoes-ES
dc.relationhttps://reencuentro.xoc.uam.mx/index.php/reencuentro/article/view/406/406-
dc.sourceREencuentro. Analysis of university problems; No 32 (2001): No. 32, Educación, Cultura e Interculturalidad; 35-39en-US
dc.sourceReencuentro. Análisis de problemas universitarios; Núm. 32 (2001): No. 32, Educación, Cultura e Interculturalidad; 35-39es-ES
dc.sourceREencuentro. Analyse des problèmes universitaires; No 32 (2001): No. 32, Educación, Cultura e Interculturalidad; 35-39fr-FR
dc.source2448-6647-
dc.titleLa educación en el mundo indígenaes-ES
dc.title.alternativeREencuentro. Analyse des problèmes universitaires; No 32 (2001): No. 32, Educación, Cultura e Interculturalidad; 35-39es_MX
dc.title.alternativeReencuentro. Análisis de problemas universitarios; Núm. 32 (2001): No. 32, Educación, Cultura e Interculturalidad; 35-39es_MX
dc.title.alternativeREencuentro. Analysis of university problems; No 32 (2001): No. 32, Educación, Cultura e Interculturalidad; 35-39es_MX
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
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