Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/17836

Title: La educación en el mundo indígena
Other Titles: REencuentro. Analyse des problèmes universitaires; No 32 (2001): No. 32, Educación, Cultura e Interculturalidad; 35-39
Reencuentro. Análisis de problemas universitarios; Núm. 32 (2001): No. 32, Educación, Cultura e Interculturalidad; 35-39
REencuentro. Analysis of university problems; No 32 (2001): No. 32, Educación, Cultura e Interculturalidad; 35-39
Authors: Zamudio Castro, F. Imelda
Ehrlich Quintero, Patricia
Issue Date: 23-Nov-2006
Publisher: División de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad Autónoma Metropolitana unidad Xochimilco
Description: The interview whit a leader of the council of nahoas Population, the National Indians Council, and ex-member of the mexican parlament, Marcelino Díaz. Explains hove the indians education is related to a global reform of the country, to a new federal agreement, and to their recognition, which should end the exclusion of native population. Education is related to the native and the half/bred cultures, each culture must be on equal terms. The education and the vocational training of the native teachers is of great importance. Examples of the participation and importance of the native community in education of all it’s members are given, so as reasons of necessity of coexistence of the native and the half-bred cultures. The international struggle of the native populations for the recognition of their rights, is also explained.
La entrevista con Marcelino Díaz de Jesús, ex diputado federal, economista náhuatl, dirigente del Consejo de Pueblos Nahuas del Alto Balsas Guerrero y miembro del Consejo Nacional Indígena de México, plantea cómo la educación indígena está ligada a una reforma integral del país, un nuevo pacto federal y el reconocimiento que acabe con la exclusión de los indígenas. Habla de la relación de la educación con las culturas indígena y mestiza; de la importancia de la formación de los maestros y la relación de igualdad entre las diversas culturas. Da ejemplos de la participación e importancia de la comunidad indígena en la educación de todos sus integrantes y la necesidad de convivir con dos culturas: la indígena y la mestiza. Señala la lucha internacional de los pueblos indígenas por el reconocimiento de sus derechos.
URI: https://reencuentro.xoc.uam.mx/index.php/reencuentro/article/view/406
ISSN: 2448-6647
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/17836
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.