Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/17753

Title: El futuro de la universidad en América Latina en el siglo XXI
Other Titles: REencuentro. Analysis of university problems; No 23 (1998): No. 23, La Universidad hacia el siglo XXI; 24-36
REencuentro. Analyse des problèmes universitaires; No 23 (1998): No. 23, La Universidad hacia el siglo XXI; 24-36
Reencuentro. Análisis de problemas universitarios; Núm. 23 (1998): No. 23, La Universidad hacia el siglo XXI; 24-36
Authors: Soria, Oscar
Issue Date: 28-Nov-2006
Publisher: División de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad Autónoma Metropolitana unidad Xochimilco
Description: Ten variables are proposed to build scenarios that would influence Higher Education in LA amd C by the year 2025: 1. Work. 2. Life and Health. 3. Urbanism. Enviroment and Demography. 4. Culture. 5. Genetic and Etology. 6.Geopolitics. 7. Gender and Family. 8. Politics.Parties and Civil Society. 9.Education and Science. 10. Resources: renewal and non-renewal. Twenty concrete actions are proposed to policy makers. To face and challenge the dominant Pedagogic of Fear the author proposes a Pedagogic of Courage. The proposal is methapolitical, futuristic, cultural and scientific. To face this facts, describes some characteristics of the Education of free man and women, as the Pedagogic of Courage, as the final purpose of education. The frame of reference is a geopolitical one: global culture versus alternative cultures.
Una Evaluación de los resultados de la educación en AL y C muestra fracasos y debilidades extremas. Propuesta de diez variables para construir escenarios para el año 2025 que afectarán la Educación Superior en América Latina y Caribe: 1. Trabajo. 2. Vida y Salud. 3. Urbanismo. Medio Ambiente y Demografía. 4. Cultura. 5. Genética y Etología. 6. Geopolítica. 7.Género y Familia. 8. Política, Partidos y Sociedad Civil. 9.Educación y Ciencia. 10. Recursos renovables y no-renovables. Se proponen 20 acciones concretas para quienes formulan políticas. Se propone una Pedagogía del Valor para hacer frente a la dominante Cultura del Temor. La propuesta es metapolítica, futurista, cultural latinoamericana y científica. Frente a estos hechos describe algunas características de la Pedagogía del Valor, que persigue la educación de hombres libres. El marco de referencia temporal en que se ubica es el de la geopolítica entre el globalismo (una cultura mundial) y las culturas alternativas.
URI: https://reencuentro.xoc.uam.mx/index.php/reencuentro/article/view/323
ISSN: 2448-6647
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/17753
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.