Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/17410

Title: Adolescents, citizen training and participation: a reflection from secondary school
Adolescentes, formación ciudadana y participación: una reflexión desde la escuela secundaria
Other Titles: Política y Cultura; Núm. 53: Juventudes e infancias: sujetos y contextos clave; 131-153
Authors: Reyes Juárez, Alejandro
Issue Date: 29-Jun-2020
Publisher: Politics and Culture
Política y Cultura
Politique et culture
Description: Teenagers act in various social fields: family, school, community, even work. However, they are seen as passive citizens by an adult world that distrusts their participation; as incomplete citizens to whom part of their rights are denied or, at least protected until they acquire the capacity to make responsible use of them. Based on the experience of the Student Societies Project implemented in secondary education schools in Mexico  City in the last decade, the possibilities of citizen training are analyzed based on their participation in the construction of more democratic spaces.
Los adolescentes actúan en diversos ámbitos sociales: la familia, la escuela, la comunidad, incluso los laborales. Sin embargo, son vistos como ciudadanos pasivos por un mundo adulto que desconfía de su participación; como ciudadanos incompletos a quienes parte de sus derechos son negados o, al menos, resguardados hasta que adquieran la capacidad para hacer uso responsable de éstos. A partir de la experiencia del Proyecto Sociedades de Alumnos, puesto en marcha en escuelas de educación secundaria de la Ciudad de México en la última década, se analizan las posibilidades de la formación ciudadana a partir de su participación en la construcción de espacios más democráticos.
URI: https://polcul.xoc.uam.mx/index.php/polcul/article/view/1424
ISSN: 0188-7742
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/17410
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.