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Title: La educación continuada en el proceso de reducción de desastres
Other Titles: Politics and Culture; No 45 (2016): No. 45: Desastres, políticas públicas y sociedad civil; 11-30
Política y Cultura; Núm. 45 (2016): No. 45: Desastres, políticas públicas y sociedad civil; 11-30
Politique et culture; No 45 (2016): No. 45: Desastres, políticas públicas y sociedad civil; 11-30
Authors: Roque Herrera, Yosbanys
Gafas González, Carlos
Recino Pineda, Uvaldo
Criollo Criollo, Anabela del Rosario
Barahona Rivadeneira, Diego
Issue Date: 29-Apr-2016
Publisher: Politics and Culture
Política y Cultura
Politique et culture
Description: Training of the population is vital for the process of disasters reduction in communities; this is part of the preparation of a society with this purpose. The authors of this essay reflected about continuing education in the process of Cuban experience. A theoretical analysis about the object of study was performed; this was imbricated with the regulations established by the authorities designated for doing that in Cuba. It was concluded that the multidimensionality of disaster reduction process requires transdisciplinarity in training; this must be permanent, differentiated and staggered, involving the entire educational system and especially higher education; the curriculum of the different modalities of improvement must be properly grounded and focused on the continuous progress of science and the specific requirements of the development of society.
La capacitación de la población es vital para el proceso de reducción de desastres en las comunidades. Los autores del presente ensayo reflexionaron respecto de la educación continuada en dicho proceso desde la experiencia cubana. Se realiza un análisis teórico alrededor del objeto de estudio, imbricándolo con las normativas establecidas por las instancias habilitadas para ello en Cuba. Se concluyó que la pluridimensionalidad del proceso de reducción de desastres exige la transdisciplinariedad en la formación; que ésta debe ser permanente, diferenciada y escalonada, involucrando a todo el sistema educativo y en especial al de educación superior; que el diseño curricular de las diferentes modalidades de superación debe estar adecuadamente fundamentado y enfocado desde los progresos continuos de las ciencias y las exigencias propias del desarrollo de la sociedad.
URI: https://polcul.xoc.uam.mx/index.php/polcul/article/view/1284
ISSN: 0188-7742
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/17297
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