Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/17020

Title: Performance Activism at the Borderlands
Other Titles: Politics and Culture; No 26 (2007): No. 26: Cultura y Globalización; 109-129
Política y Cultura; Núm. 26 (2007): No. 26: Cultura y Globalización; 109-129
Politique et culture; No 26 (2007): No. 26: Cultura y Globalización; 109-129
Authors: Hernández-Lemus, Alberto
Issue Date: 20-Sep-2007
Publisher: Politics and Culture
Política y Cultura
Politique et culture
Description: The borderlands shared by the United States and Mexico are a deposit of signs of diverse cultures that have crossed through them: Native, Spanish, Mexican and Anglo-Saxon. Three types of political or artistic activism take control selectively of some of those signs to proclaim own identities. By means of the action of border patrolling, the Minutemen safeguard the purity of the project of nativist identity based on the doctrine of Manifest Destiny. Anzaldúa (test) and Gómez-Peña (action art), however, stimulate the proliferation of combinations of signs that give rise to new identities and mestizations.
Las tierras fronterizas compartidas por los Estados Unidos y México son un depósito de signos de diversas culturas que han pasado por ellas: indígena, española, mexicana y anglosajona. Tres tipos de activismo político o artístico se apropian selectivamente de algunos de esos signos para proclamar identidades propias. Mediante acciones de patrullaje fronterizo, los Minutemen salvaguardan la pureza del proyecto de identidad nativista basado en la doctrina de Destino Manifiesto. Anzaldúa (ensayo) y Gómez-Peña (arte de acción), en cambio, estimulan la proliferación de combinaciones de signos que dan lugar a nuevas identidades y mestizajes
URI: https://polcul.xoc.uam.mx/index.php/polcul/article/view/1007
ISSN: 0188-7742
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/17020
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.